V dnešním článku Vám představím můj momentálně nejmenší model, který se mi podařilo koupit ve slevě za 50$. Je jím házedlo pro kruhový hod, Mini DLG (DLG – Discus Launch Glider), prodávané na HobbyKingu.
Před tím než jsem Tracy předělal na motor, bylo super mít model s kterým lze na jednu baterku lítat hodiny. Nepraktické u „dvoumetrovky“ bylo stálé natahování gumicuku. Tudíž mě napadlo pořídit něco menšího. Při brouzdání na internetu mi do oka padlo právě házedlo pro kruhový hod. Většina F3K modelů jsou však celokarbonové za ceny nad 5 000 kč, to se mi na to moje polétání, za model dávat nechtělo. Naštěstí jsem měl štěstí, jelikož na Hobbykingu prodávali balsový model s rozpětím 900mm za 50$. Model se svým malým rozpětím je skladný a můžu si jít zaházet kdykoliv budu chtít.
Převážně 95% nákupu na Hobbykingu si nechávám posílat z evropského skladu, takže letadlo přišlo během 4 dnů zabalené ve velké krabici vyložené bublinovou folií.
Technická data
- Rozpětí křídel: 950 mm
- Délka trupu: 750 mm
- Hmotnost: 130 g
- Plocha křídla: 11,16 dm2
- Plošné zatížení: 11.6 g/dm2
- Materiál: Trup plast, Křídla a ocasní plochy Balsa+fólie
- Servo: 4g (3x)
- BEC: Foxy UBEC 5V/3A
- Baterie: Li-Pol 7,2V / 250mAh
Co najdeme v krabici
Model je už v krabici skoro hotový. Trup je tvořený plastovou gondolou z průhledného plastu, který je zatmavený a dělá tak pěkný kouřový efekt. V gondole je zasunuta poměrně tenkostěnná uhlíková trubka na které je připevněné táhlo k výškovce a ocasní plochy. V trupu je již nainstalováno servo výškovky spolu s táhlem. Výškovka se pak už jen nasadí na své místo a přišroubuje. V místě šroubování a lepení jsou kormidla zesílena překližkou, takže nehrozí nějaké závratné vymačkání materiálu při častější demontáži. Avšak mi jejich řešení přišlo poněkud nešťastné, místo kam se šroubuje výškovka je tvořené balsovým hranolkem, který je přilepený na trupu a nahoře vyztužen překližkou. Z překližky je i háček který drží výškovku jenže po pár tvrdších přistáních se mi podařilo háček ulomit.
Obdobně jsou osazena i křídla, stačí tedy pouze upravit táhla podle potřeby. Pomocí šroubů se křídla zašroubují do trupu. Tady mají uchycení křídel vyřešeno dobře, pomocí kovových matic zalepených v plastu. Poslední věcí je zalepení vrhacího kolíku do křídla podle toho kterou rukou hážete. Díry na kolík jsou vyvrtané na obou stranách takže si stačí jen vybrat. Trochu mě mrzí, že směrovka není říditelná, ale v podstatě to není třeba. Model se ovládá pohodlně pomocí výškovky a křidélek.
Osazení
Model tedy stačí osadit přijímačem a baterií. Uvažoval sem o zapojení klasických přijímačových Ni-Mh baterií, nakonec ale padla volba na maličkou dvoučlánkovou Li-pol baterii o kapacitě 250mAh. K tomu jsem dokoupil 3A BEC od firmy Foxy. Baterka pohodlně vystačí na několik hodin létání.
Jak to letí?
Před prvním letem bylo potřeba vyvážit letadlo, srovnat výchylky u křidélek a výškovky. Dále je třeba nastavit koncové body ve vysílači. Pokud to neuděláte serva budou tlačit ovládací plochy hodně za hranici jejich pohyblivosti. V manuálu je těžiště přibližně 70mm od náběžné hrany, jenže s těžištěm podle výrobce mi model létal velice špatně a letadlo se chovalo jako by by bylo těžké na čumák. Prvních pár letů jsem tedy upravoval těžiště, tak aby mi model létal „tak akorát“. Doporučuji před letem pojistit kabinku kouskem lepící pásky, mockrát se mi stalo, že při odhodu kabinka ulítla.
Model létá poměrně příjemně, možná je lepší nastavit menší výchylky, jelikož křidélka a výškovka jsou dost účinná. Jedinou nejistotu cítím při odhodu. Mám strach model hodit větší silou ,že to prostě povolí. Hlavně kvůli praskání v křídle. Ale jinak je létání s modelem odpočinková záležitost, doporučuji létat ve větru tak do 2,5-3 m/s poté už vítr model nezvládne. Popřípadě trošku více model zatížit a létat na svahu.