FT 3D – Letadlo z Flite Testu v našich podmínkách… verze 1

Po dokončení EPP Extry, jsem si řekl, že už žádné EPP letadlo stavět nebudu. Po tom co jsem prodal Sky Surfera a Tracy, mi ale pořád v hlavě vrtalo, že by to chtělo nějaké malé poletovátko abych natrénoval na balsovou Extru. Z počátku mě napadlo, že pořídím něco z HobbyKingu za hubičku, ale když mám doma ještě tolik EPP…

Co teda postavím??? Další Extru??? Né placku už nechci…

Nakonec mě cosi v mé hlavě přemluvilo něco postavit, ale co?? Další Extru?… Placku jsem tedy zavrhl hned na začátku, jeikož placatá letadla se mi moc nelíbí, i když svůj účel plní dobře. Jelikož už delší dobu sleduju FliteTest na Youtube, kde staví parádní modely bylo rozhodnuto. Menší problém nastává hned na začátku, FliteTest používá pro stavbu modelů desky z Extrudovaného polystyrenu (XPS) z obou stran polepeného křídovým papírem. Zkoušel jsem tenhle materiál najít v ČR, ale je to velký problém. Nejpodobnější materiál jsou desky Kapa Line, které jsou mnohem lehčí než ostatní desky prodávané v ČR. Bohužel v praxi jsou úplně na prd, špatně se řežou, papír se odlepuje apod. Sáhl jsem tedy po EPP, které svůj účel splní dobře a letadlo bude znatelně lehčí.

Na tomhle modelu nechci nějak moc popisovat stavbu, protože tu není prakticky nic složitého, vezmu to tedy jen letem světem a zastavím se u zajímavých věcí.

Lepení Křídla
Lepení Křídla

Klasicky stavba započala slepením plánku a vyříznutím jednotlivých dílů z EPP tl. 5 mm. Směrovka a výškovka jsou z EPP tl. 10mm. Nejprve jsem slepil obě poloviny trupu, poté k nim přilepil výškovku a směrovku. Většinou lepím kormidla na plastové panty, ale v tomhle případě mě napadlo řešení, které jsem jednou viděl na internetu. Na výškovce a na kormidlu výškovky se seřízne hrana pod úhlem 45° v místě, kde má být pohyblivý spoj. Poté se nanese tenká vrstva lepidla z tavící pistole a díly se přitisknou k sobě. Spoj je pevný a přitom poměrně ohebný.

Další vetší část byla výroba křídla. Křídlo má jakýsi profil vytvořený, ohnutím EPP o hranolek. V mém případě to byl dřevěný nosník, vyrobený ze dvou smrkových nosníků 5×7 a balsy tl. 1,5 mm . Tato konstrukce vytvořila velice pevnou, ale jak sem později zjistil i těžkou nosnou konstrukci pro křídla. Křídla jsou vyříznuté z jednoho kusu EPP tl. 5 mm zespodu nalepené na nosník a ohnuté zpátky kolem nosníku… Tak jak je ukázáno na obrázku. Levé křídlo je před lepením a pravé křídlo je již přilepené. K uchycení křidélek, jsem použil stejnou metodu jako při uchycení výškovky a směrovky. Jinak už na stavbě jako takové nic moc zajímavého nebylo.

Snad jen výroba táhel. Na většinu modelů používám táhla, kde je na jedné straně Z ohyb a na druhé straně dám variabilní koncovky. Jenže variabilní koncovky jsou poměrně drahá záležitost. Vyrobil jsem tedy z ocelového drátu Z ohyby, nařezal uhlíkové tyčky požadované délky, Z-ka přilepil tavnou pistolí k tyčkám a přes to přetáhl smršťovací bužírku. Po zahřátí se bužírka smrskla, lepidlo roztavilo a spoj drží velice pevně.

 

Předpokládaná váha modelu byla okolo 500 g. Podle toho jsem vybíral komponenty.

  • Motor : Arrowind 2215/10
  • Regulátor: Arrowind 30 A
  • Serva: 4x HK- SCM9 – 9 g digitální serva
  • Baterie: 3S Li-Pol White line 1000 mAh
  • Vrtule: APC 10/4,7 SF

Motor má s vrtulí 10/4,7 výkon přibližně 300 W a maximální tah 1100 g. Předpokládal jsem tedy, že to bude bohatě stačit.

Skoro kompletní model
Skoro kompletní model

A teď pár slov k praxi. Letadlo je poměrně těžké, motor byl vybírán pro 3D akorbata do 500g, můj model má letovku 650g. Vymstilo se mi spěchání na model a celé letadlo je lepené tavicí pistolí. Nicméně, na vrtuli viset zvládne, ale… Při stavbě mi přišlo, že trup letadla bude velmi měkký, jelikož byl stavěn pouze z EPP tl. 5 mm, proto jsem přidal pár výztuh z EPP tl. 10 mm, díky kterým je model velice pevný a tuhý. Nemusím se bát nějakého žuchnutí na zem, ale za cenu větší váhy. S tou obratností to nebylo taky nějak moc slavné a to z jednoho prostého důvodu. Při lepení ovládacích kormidel tavící pistoli mi přišlo, že ohyb je dost pružný, ale v praxi se ukázalo, že to byla špatná volba. Křidélka se špatně ohýbají a serva jsou díky tomu moc pomalá.

Při létání mi přišlo, že křidélka jsou až moc účinná, ale při použití exponenciál to bude snad lepší. Ten stejný problém bude nejspíš s výškovkou, když přitáhnu výškovku model udělá až moc utažený přemet. Popřípadě při letu na zádech mi přijde výškovka až moc účinná. Na druhou stranu při pokusu o visení na vrtuli model visí tak na 75% plynu, ale udržet ho směrovkou a výškovkou je problém, také otáčení pomocí křidélek je prakticky neúčinné. Jinak je s modelem pěkné polítání i přes to, že je to v podstatě první prototyp modelu.

 

Uvažoval jsem jestli tenhle model nechat tak jak je nebo ho nějak upravit. Upravovat takový druh modelu je dle mého názoru zbytečné. Vezmu si tedy k srdci poznatky z prvního prototypu modelu a pokusím se udělat duhou verzi, značně odlehčenou a s menšími změnami, které popíšu v dalším článku až model postavím a otestuji.