FT Bushwacker

 

Dnešním článkem se pochlubím modelem FT Bushwacker. Mrkneme se teda jestli je, čím se chlubit…

Jak jsem se ke stavebnici modelu dostal sem už popsal v článku Stavba FT Bushwacker. I přes negativní názor na polystyrenové modely jsem tento zakoupil. Nejspíše jen ze zvědavosti.

FT Bushwacker je letadlo typu STOL (short take-off or landing) to znamená, že umí vzlétnout a přistát na velmi krátké vzdálenosti. Hlavní výhodou jsou velká kola, tudíž vzlet z méně upraveného povrchu není takový problém. Pokud si osadíte i vztlakové klapky dráha se ještě zmenší.

 

 

Technická data

 

O modelu

Stavbu a provedení jsem napsal již v článku o stavbě. Pojďme se tedy podívat na celkový pohled na letadlo jako bych ho vybalil z krabice. Trup je bedničková konstrukce, jestli se tomu u polystyrenu tak dá říkat. Je poměrně prostorný, aby se do něj vešla veškerá elektronika. Navíc pak letadlo působí velice robustním dojmem. Díky materiálu, ze kterého je letadlo vyrobeno (extrudovaný polystyren z obou stran potažený papírem), je trup velice pevný v krutu, tudíž se ocasní plochy nebudou kroutit. Křídla jsou obdélníková a bez vzepětí, profil je na spodní straně křídla rovný, na horní je náznak profilu a náběžné hrany. Je to dáno konstrukcí křídla, jelikož žádné velké očekávání od modelu nemám, tak to nějak neřeším. Ocasní plochy jsou díky použitému materiálu lehké, ale přitom poměrně pevné. Ve výškovce jsou zasazené jakési stabilizátory. Podvozek je drátový na ohýbaný z ocelového kaleného drátu o průměru 2,5mm. Kola jsou vyrobená z materiálu jako je letadlo, tudíž lehká a poměrně pevná.

 

Osazení

Letadlo mám prozatím osazené jen abych si vyzkoušel, jak létá. Model poháním motorem o výkonu přibližně 150 W, tudíž je to tak akorát, aby to letělo. K tomu mám osazeno regulátorem Turnigy 25 A, který se mi válel doma z bouraného Guppyho. Jediné, co mi zůstane jsou serva. Dříve jsem používal analogová serva HXT 900, jednou jsem si však koupil 10 g digitální serva Hobbyking, která jsou rychlejší a silnější než HXT 900. Od té doby používám jen tyto serva. Model mám tedy osazen šesti servy, (výškovka, směrovka, 2x křidélka, 2x klapky). Pro správně vyvážení modelu jsem použil tří článek li-pol Turnigy 2200 mAh 20 C.

 

První let a první úpravy.

Hned při záletu jsem udělal hloupou začátečnickou chybu a nezkontroloval jsem si vyvážení modelu pořádně a jen tak jsem to zkusil. Při prvním startu šel model pod plným plynem nahoru hodně rychle, takže jsem musel poměrně dost potlačovat. Při vypnutí motoru model zase padal dolů. Hned jsem měl jasno, že mám těžiště moc vzadu, opatrně jsem tedy přistál a šel jsem si domů vyznačit těžiště a dovážit letadlo. Při vážení mi pomohlo až 200 g závaží na čumáku. Myslí, že když koupím větší a výkonnější motor mohlo by to být lepší, popřípadě by šlo nastavit trochu více motorovou přepážku. Na druhý let už mi bylo jasně, že baterie byla moc vzadu.

Jako další slabé místo byly kola. Nevypadají vůbec hezky a při přistání do hlíny mi z nich opadala barva. Při tvrdším přistání se mi navíc rozlepily a zbořily. Koupil jsem si tedy gumová kola o průměru 90 mm. Jsou pravda poněkud těžší, ale při mém problému s dovážením to opravdu nevadí.

 

Druhý pokus

Na druhý pokus už ponaučen z toho, že zbrklost a spěch se v modelařině nevyplácí, jsem do vysílačky napípal maximální výchylky serv, expa a lépe se připravil. Druhý let už byl o poznání klidnější, ale i tak bylo po pár vteřinách vidět, že budu muset ještě stáhnou výchylky alespoň na 60-70 %. Jelikož je to můj první hornoplošník a úplně nevím co od něj mám očekávat. Nicméně letadlo je poměrně hodné, do zatáček jde ochotně a ani není potřeba moc používat směrovku, ale přesto si ji nejspíš lehounce namixuji ke křidélkům. Ze začátku, jsem vůbec nepoužíval klapky, podle videí však letadlo umí lítat poměrně pomalu.

Nečekám od letadla žádné zázraky ani maketový projev ani velkou klouzavost. Letadlo je navržené jako FUN Fly model, se silnějším motorem by neměl být problém létat v nožovém letu a nebo viset na vrtuli.

 

Budoucí úpravy

Jako první úprava určitě bude osazení silnějším motorem přibližně 300-350 W. Dále se pokusím pohrát si s nastavením klapek abych mohl přistávat na menší rychlosti a nepotřeboval tolik prostoru na přistání.

 

Hodnocení

V podstatě FT Bushwacker není špatné letadlo, při nízkých výchylkách a správném vyvážení je to hodný hornoplošník. Mám ovšem obavu, že i se silnějším motorem budu mít obavu dělat s letadlem divočejší kousky jako ve videích od Flite Testu. Rozhodně pro začátek bych koupil něco z EPP, u tohoto materiálu by byl s opravou docela problém. A při ceně 1500 Kč za stavebnici je škoda mít letadlo na bourání.