Silent Mite – „Konstukční“ akrobat – Stavba

Jelikož byl Crack Yak první akrobat a sloužil hlavně k tréninku,byl po několika desítkách letů a několika stovkách pádů, zničen. Rozhodl jsem se tedy, že si postavím nového poletováka.

Na stránkách RC Groups jsem hledal co bych si postavil. Placky se mi moc nelíbí a o nějaké aerodynamice ani nemluvě. Proto mi padlo do oka letadlo s názvem Silnet Mite.

 

Silent Mite

Jak je vidět z obrázku, je to takový kompromis mezi konstrukčním letadlem a plackou. Tvarem připomíná letadla pro F3A, trup delší než rozpětí křídel, velké ovládací plochy. Celkově letadlo vypadá velice pěkně, jediné co mi vadlo byly placatá křídla. Rozhodl jsem se tedy, že udělám letadlo aerodynamičtější a pokusím se udělat křídla s profilem.

Trup

20141016_191245
Lepení trupu

Jako první bylo potřeba slepit k sobě dvě části trupu. Na lepení EPP používám UHU Por a vteřinové lepidlo na EPP a podobné pěny. Podle plánu měly být z 3 mm EPP, jelikož jsem 3 mm desky neměl, vyřízl jsem je z 5 mm desek. Malou nevýhodou této změny je váha, výhodou je větší pevnost letadla. Trup jsem tedy slepil podle návodu. Což se později ukázalo jako chybný tah, v případě použití desek tl. 3 mm by bylo vše v pořádku, ale 5 mm desky se hůře ohýbaly a proto jsem nakonec musel trup rozlepit a trochu improvizovat.

 

 

Vnitřní přepážky
Vnitřní přepážky

Slepil jsem tedy dohromady vnitřní přepážky, které měly být hlavní kostrou modelu. Tady bylo pouze potřeba dát si pozor na kolmost. Přepážky jsem prvně přilepil na oba kusy trupu slepené k sobě, tak že jsem přilepil jednu stranu a nechal zaschnout. Poté jsem natřel lepidlem zbytek přepážek a snažil se přilepit trup. Bohužel 5 mm EPP bylo moc silné a špatně se přehýbalo a celý trup nechtěl držet. Jak jsem již psal výše, rozlepil jsem tedy oba kusy trupu. Podruhé už jsem pevně přilepil jednu stranu trupu a po zaschnutí druhou stranu trupu. Výhodou prvního lepení byl krásný oblouk na trupu letadla.

Po zaschnutí trupu následovalo zalepení trupu do oblouku. První pokus, lepení UHU Porem neskočil moc dobře, jelikož se celý trup rozlepoval i když jsem nechal lepidlo 15 minut zaschnout. Stále na spoj působilo velké pnutí a prostě to nedrželo. Na druhý pokus jsem si vzal středně husté vteřinové lepidlo a po malých kouscích jsem nanášel na spoj a stlačením jsem se pokoušel dosáhnout rovného spoje.

První lepení
První lepení
Výsledek druhého lepení
Výsledek druhého lepení

Nakonec se vše podařilo i přes zalepené prsty. Místy bude chtít trup trochu přebrousit, tam kde je spoj moc špičatý. Ale to jsou jen kosmetické vady, které na první pohled nejsou ani viditelné.

K práci s trupem se ještě vrátím v dalších kapitolách.

Křídla

Jak jsem již zmínil na začátku článku, placatá křídla se mi nelíbila. Rozhodl jsem se tedy udělat alespoň trochu profilovaná. Profil jsem nějak nevybíral, prostě jsem vyřízl žebra od ruky. Původní křídla měla být z EPP desky tl. 8 mm, moje křídla jsou vyrobená ze dvou desek tl. 5 mm.

Křídla
Křídla

Na spodní desku jsou přilepená 3 žebra, která jsou navíc vyztužena uhlíkovým páskem 0,4 x 5 mm. Vrchní část křídla jsem vyřízl s menším přesahem, kvůli ohybu podél žeber. Po vlepení do trupu jsem na křídlo nalepil pásek z EPP a broušením vytvořil náběžnou hranu, pro ještě lepší aerodynamiku.

 

V příštím článku se podívám na osazení, zálet a drobná vylepšení.

 

[print_gllr id=326]

Napsat komentář