Stavba – Extra 300 Balsa – 1. Díl

Začátkem roku jsem se začal zajímat o nějaký model z balsy, jelikož EPP modely nevypadají úplně nejlépe a jejich letové vlastnosti nejsou o moc lepší. Navíc možnost postavit si konstrukční model mě lákala. Nějaké ty zkušenosti ze stavbou balsových letadel mám z dob, kdy jsem stavěl házedla a tak sem si řekl, proč to nezkusit? Vždyť to nemůže být zase tak složité podle nějakého plánku postavit letadlo. 

Začal jsem se tedy poohlížet po nějakém modelu. Měl jsem doma dva akrobatické modely z EPP tudíž volba byla jasná, Extra 300. Nevím jestli jsem se poněkud neunáhlil s výběrem prvního modelu pro stavbu, ale snad se podaří a Extra bude alespon slušně létat. Každopádně sehnat slušné plány je časově náročné, naštěstí se mi zadařilo a plánky jsem našel na Outerzone. Nechal jsem si je vytisknou na formát A0 a začal shánět materiál.

Výřezy trupu
Výřezy trupu

Už od začátku stavby jsem se jako začátečník, který nemá skoro žádné zkušenosti, potýkal s problémy. Naštěstí na internetu je několik příruček pro začínající modeláře, popřípadě se dá čerpat z různých fór a podobně.
Prvním problémem bylo, jak dostat plány na balsu a překližku. Prvních pár dílů jsem okopíroval z plánu, vystřihl a obkreslil na překližku. Jenže touhle metodou vznikají velké nepřesnosti a musel jsem hodně brousit. Naštěstí jsem na internetu narazil na radu ,,vytisknout na laserové tiskárně a přežehlit žehličkou na balsu. “ To se ukázalo jako celkem dobrá volba, nejlepší je vytisknout si požadovaný dílek na „pauzák“ a poté přežehlit žehličkou a to ze dvou důvodu. Na pauzáku barva z tiskárny drží méně a navíc je papír průhledný takže se díly lépe umisťují.

Všechny dílky jsem řezal ručně lupínkovou pilkou a musím říct, že prvních pár dílků bylo peklo. Řezal jsem je pilkou s kruhovým průřezem s kterou je možné řezat na všechny strany, ale jelikož nemám tolik zkušeností tak se mi nedařilo udělat rovný řez. Proto jsem řezal daleko od čáry a zbytek brousil ruční frézkou a pilníky. Na další dílky jsem si už pořídil rovné plátky, které už byly na řezání rovných dílků super. Problém nastával při různých záhybech, tam je potřeba postupovat velice opatrně jinak se plátek zlomí. Ze začátku jsem zlámal asi 10 plátků za hodinu, ale s postupem času jsem řezání dostával do ruky a šlo to lépe.

 

Jako první jsem stavbu začal trupem. Trup se skládá z trupových přepážek a překližky tl. 2 mm a je spojený smrkovými nosníky. Na bocích trupu a na přední části je tuhý potah z balsy tl. 2mm. Trup jsem lepil lepidlem Perfect G, je to disperzní lepidlo přímo na balsové modely, doba schnutí je asi 15 minut a vytvrzení 60 minut. Některé části trupu jsem lepil lepidlem Bison PU MAX. Je to středně pěnící polyuretanové lepidlo a drží perfektně. Mám ještě vteřinové lepidlo Bison na balsové modely, ale moc se mi neosvědčilo. Schne celkem dlouho a s pevností to taky není moc slavné.

IMG_0360Nevím jestli byly moje technologické postupy správné, protože plánek byl poněkud jednoduchý a bez návodu na stavbu. Takže jsem se snažil postupovat selským rozumem. Prvně jsem propojil všechny přepážky pomocí smrkových nosníků, jen v rozích a na nosnících si naměřil přesnou vzdálenost podle plánku. Nosníky jsem fixoval pomocí svěrek a kolíků. Když  mi rozměry vyhovovaly přilepil jsem do trupu ostatní nosníky. Ze začátku mi připadalo, že se bude trup kroutit a bude křehký, ale po slepení všech přepážek dohromady jsem byl mile překvapen, že trup je dost pevný. Po potažení bočnic trupu balsou tl. 2 mm, získal trup ještě větší pevnost.

Jako další jsem se vrhl na stavbu ocasních ploch jelikož výškovka i směrovka jsou vyříznuté z tvrdé balsy tl. 4 mm a pro odlehčení jsou v nich vyfrézované díry. Nejdříve jsem přemýšlel, že díry vyřežu vykružovákem na dřevo aby byly díry přesné, ale bál jsem se, že se bude materiál odštipovat a bude to možná víc ke škodě než k užitku. Nakonec jsem to vyřešil tím že jsem obtiskl plánek na balsu, vzal jsem ruční frézku a upnul do ní diamantovou frézku (jinou nemám) a vyfrézoval jsem přibližný tvar díry. Zbytek k čáře jsem vybrousil pomocí brousků s kruhovým průřezem do frézky. Nakonec jsem už jen zaoblil náběžné a odtokové hrany a části, které se spojí panty jsem zbrousil z obou stran pod úhlem 45° přičemž jsem uprostřed nechal rovnou plochu.

 

 

Asi největší oříšek pro mě byla stavba křídla. Na křídlech je použit souměrný profil a navíc mají kořenová žebra tlustší profil než žebra krajní. Nevěděl jsem jak začít se stavbou křídel aby nebyly pokroucené nebo křivé.

extra žebra

Žebra křídel jsou spojeny nahoře a dole smrkovými nosníky, náběžnou hranou a odtokovou hranou (balsovou lištou v místech kde jsou křidélka). Pro zpevnění křídel jsou horní i dolní nosník, spojeny balsovou stojinou, jak je vidět na obrázku. První dvě žebra od kořene křídla jsou vyztuženy překližkou tl. 3 mm a nasouvají se na hliníkovou trubku. Tohle řešení se mi moc nelíbilo a proto do křídel zalepím laminátovou trubku a trupu zalepím slabší laminátovou trubku aby šli křídla dobře nasouvat. Slibuji si od toho úsporu váhy a lepší pevnost. V plánku je uchycení křídel řešeno zašroubováním háčků do křídel a spojením pružinkou nebo gumičkou. Já bych chtěl kořenové žebro vyztužit překližkou a křídla přidělávat k trupu šroubem, nebo pomocí dvou menších šroubků. Možná se vám bude zdát, že je to zbytečné ale mě se tenhle způsob řešení líbí.

Trochu jsem odbočil takže zpět ke křídlům. Křídla jsem stavěl tak, že jsem si na spodní a horní nosník vyznačil podle plánku umístění jednotlivých žeber a pak pomocí úhelníku jsem lepil jednotlivá žebra k spodnímu nosníku. Po zaschnutí lepidla jsem přilepil horní nosník a zkontroloval jsem kolmost jak na výšku žebra, tak kolmost k nosníkům. Jakou náběžnou hranu jsem použil balsový hranolek, který jsem po přilepení obrousil na požadovaný tvar. Vše jsem lepil tak aby středová osa žeber byla rovnoběžně se stolem. Křídla se zdají být velice pevné a po potažení fólií se pevnost ještě zvětší.

 

To by bylo zatím vše z mé Extry více obrázků přidám dolů do galerie a pokračování napíšu až zase na Extře něco udělám.